Hugo Boxhoorn

visual arts

Verdriet in aangrenzende zalen

Lokaal 01 / De Beyerd, Breda 1991

Deel van groepstentoonstelling 1001

Waar bestaat het beeld?
Lokaal 01 heeft tien kunstenaars de opdracht gegeven één beeld te maken dat zich fysiek op twee plaatsen manifesteert.
Lokaal 01, foto: Gert Jan van Rooy
De Beyerd, foto: Gert Jan van Rooy
Lokaal 01
De Beyerd
opschriften:
DROOM
HARSTOCHT
SCHROOM
TROUW
TROOST
VERLANGEN
PASSIE
POSE
ROES
ZWIJM
INTENTIE
LOYALITEIT
OBSESSIE
HOOP
GELOOF
BEGEERTE

Uit tijdschrift voor hedendaagse kunst Artefactum:

(...) Ook Hugo Boxhoorn blijkt een revelatie. In Lokaal 01 lag een groep grijze tegels waar touwen uit tevoorschijn komen. Op de tegels staan woorden: loyaliteit, zwijm, geloof, hoop, trouw, passie,hartstocht, begeerte, roes, verlangen, troost, droom, schroom, intentie, pose, obsessie. Een verwarrend beeld waarover je veel én niets kunt denken. In de Beyerd lagen ook zestien van dergelijke tegels, maar hier zijn de woorden vervangen door oerhollandse rookworsten. Ik meende dit beeld toevallig in de juiste volgorde gezien te hebben: de zwaarwichtigheid van het woord wordt te niet gedaan of op z'n minst gerelativeerd door het banale van de rookworst. De, overigens prachtig vormgegeven, catalogus had echter nog een adddertje onder het gras in petto: Boxhoorn onthult hierin immers dat elke tegel zowel drager is van een woord als van een rookworst.

Niet voor niets stelt hij dat 'het gedeelde beeld' suggereert dat het beeld oorspronkelijk een eenheid is geweest. Er valt anders niets te delen, stelt Boxhoorn. (...) Een beeld op twee plaatsen is een dilemma, een beeld streeft naar eenheid. Eén beeld; bekeken van de reële zijde of bekeken van een imaginaire zijde. De bovenkant of de onderkant; welke werkelijkheid men ziet hangt af van waar men staat. Deze stellingname van Boxhoorn is wellicht ook de meest adekwate omschrijving van wat Lokaal 01 over kunst zegt.
 
Edith Doove, mei 1992.